Over hoe je oogst wat je zaait

januari 25, 2012

Onze verwarmingsketel/boiler staat in een berghok. Vorige week merkte ik plots dat er een foutmelding op kwam. Toch maar even bellen naar de installateur. Hij wist me al gauw te vertellen dat  de ketel even moest ontlucht worden, en dat de foutmelding daarna weer weg ging zijn. Nog een korte mededeling hoe ik dat moest aanpakken om meer water in de ketel te pompen en ik kon aan de slag. Vijf minuutjes werk, no worries…

Maar…

Onze wijnkast, die net naast de verwarmingsketel staat, stond lelijk in de weg van de kraantjes die ik moest bedienen. Ik bekeek de situatie eventjes, deed een snelle interne analyse, en besloot om de kast te verschuiven, ver genoeg zodat ik bij de kraantjes kon. Ik deed de kastdeuren netjes dicht, sloot de kast, en begon de kast in mijn richting te trekken.
De “tricky part” was het gedeelte waarbij ik de kast een achttal centimeter moest laten zakken, omdat de kast, net als de verwarmingsketel trouwens, op een klein verhoogje stond. No problemo, dacht ik, ik zorg gewoon dat ik tegelijk eerst de twee voorste kastpoten van het verhoogje laat zakken, en daarna schuif ik het gewoon weer verder in mijn richting. I’m so smart…

Zo gezegd, zo gedaan. Ik trek aan het kastje tot de kastpoten net op het randje staan, en schuif het dan net iets verder, zodat de poten stillekes naar beneden zakken tot op de vloer. Dan hoor ik plots alle flessen – die ik, uit pure gemakzucht niet uit de kast had gehaald op voorhand – binnen in de kast schuiven, en schuiven, zie ik de kastdeuren – die ik echt wel goed had dichtgemaakt – zonder de minste moeite opengaan, en hoor én zie ik tot mijn ontsteltenis ongeveer dertig flessen lekkere champagne en rode wijn pardoes de grond ingaan.

KLINGEL KLANGEL GODVERKLENGEL!
NEEEEEEEEEN!

Plots bevind ik mij midden in de Rode Zee! Mijn broek is tot bijna aan mijn knieën kliedernat en plakt tegen mijn schenen aan. De indringende geur van champers en rode wijn walmt omhoog en penetreert mijn neus. En ik? Ik sta verstomd naar beneden te kijken en overschouw de schade. GODVERDOEME TOCH E GIJ KIEKEN, GIJ DOM KONIJN, GIJ… GIJ.. GIJ GRRRRRRRRRRRR.

Think, Edje, Think
Kalm, Edje, Kalm

Hier en daar ontwaar ik nog een fles die niet in duizend brokskes is gevallen. Ik raap ze op en bedenk snel een rampenplan, onderwijl nog steeds onverwijld vloekend om mijn eigen luiheid. Ik haal een emmer, vuilblik en stoffer, en begin eerst het glas op te vegen. Daarna komt mijn Vileda Ultramax Mop op de proppen om de wijn weg te werken.

ViledaWat een werk! Maar ja, volledig mijn eigen schuld, dus ik probeer niet te veel te zeuren… Ik mop en mop en mopper nog wat meer, tot ik stilaan weer de vloer zie na de zondvloed. Het einde is in zicht… Mijn lesje is geleerd… Zeker twintig minuten heb ik staan moppen.

En dan besloot de Überwereld om mijn neus nog eens goed in mijn luiheid te wrijven.
Ed: MEET KARMA!
Ik duw mijn fancy Vileda mop in mijn fancy Vileda emmer, met uitwringstuk (of course, ik ben een beetje lui, remember?) en duw blijkbaar danig hard dat mijn hele emmer wijn radicaal kantelt en ik in no time opnieuw in de Rode Zee lijk te staan… Ik kon gewoon helemaal herbeginnen!

Gejankt heb ik. Gejankt. Ik geef het eerlijk toe. Ik heb er naar staan kijken en ben beginnen janken. Om kort daarna te beginnen gieren. Van klare miserie wel te verstaan.

Karma. Pfoeh…

(R)ed x

2 Reacties to “Over hoe je oogst wat je zaait”

  1. kientjes Says:

    Ge hebt u daarna toch een goei fles champagne opengetrokken zeker?

  2. Mrs Ed Says:

    @ Kientjes: We hebben er geen meer :-/

    @ mijn lieve Ed: zei “la mama” ons niet steeds “luiheid is des duivels oorkussen”… tssssss
    ’t is vanaf nu wijn uit een vat 😉

    the Mrs


Geef een reactie

