Klassiek

februari 8, 2012

Hebben jullie dat ook altijd? Als je naar klassieke muziek luistert, dat je dan vanbinnen helemaal slap en weerloos wordt? Ik weet niet precies waardoor dat komt, maar sommige klassieke stukken kunnen mij helemaal van mijn melk brengen. Dan voel ik mijn hart plots heel hard kloppen, draait mijn maag een half toertje naar rechts, net genoeg om mij een wee gevoel te bezorgen, krijg ik een krop in mijn keel en vullen mijn ogen met tranen.
Door deze bijvoorbeeld.

Ik bedoel, dat is toch om je ogen uit te janken zo mooi, zo pijnlijk mooi. Niets kan dat gevoel dan tegenhouden. Ik word gewoon helemaal overspoeld door sommige van die muziekstukken. Ondergedompeld. Geraakt door de samenzang en de harmonie, zo puur en alleszeggend.

Wie kan dat nu nog, zo’n mooie gevoelige muziek maken? Goch… Pfff, ik ben er weer even echt niet goed van.

Vandaag was er ook nog dit pareltje dat me bij de keel greep en me deed snakken naar adem. Hoe zeggen ze dat? Adembenemend. En dat kun je soms vrij letterlijk gaan opvatten. Je vergeet gewoon te ademen.

ed x

Eén reactie to “Klassiek”


  1. Dag Ed,
    Ik smelt ook weg bij sommige stukjes Bach of Byrd. Maar ik smelt op een andere manier weg bij bijvoorbeeld dit stuk van Oestvolskaja: http://www.youtube.com/watch?v=jnlPPXto1QY.


Geef een reactie

